Albumy Świat cz.6/2018

Ostatnie 12 albumów wyróżniających się wg mnie w drugim kwartale 2018 stało się faktem. Przypomnę, że w sumie wyróżniłem 36 krążków z najróżniejszych stylistyk i brzmień muzycznych. Większość z nich na pewno będzie uwzględniona w moim podsumowaniu rocznym 🙂 Proszę czytać, słuchać(w straemingu czy na płytach vinylowych, cd jak kto woli), delektować się i odkrywać dla samego siebie nowe horyzonty muzyczne 🙂 Pozdrawiam Was bardzo serdecznie 🙂 Miłej lektury 🙂

 

 

01.Ben HowardBen Howard – „Noonday Dream” (Universal Music)

„Noonday Dream” to następca wydanego w październiku 2014 roku drugiego albumu artysty, “I Forget Where We Were”. Najnowszy krążek Bena Howarda został nagrany w studiach w południowo-zachodniej Francji oraz Anglii, w tym m.in. w Samwills. Howard jest producentem płyty. Singlem promującym wydawnictwo jest utwór „Nica Libres At Dusk„. „Noonday Dream” z pewnością umocni pozycję Bena Howarda jako jednego z najbardziej oryginalnych artystów z Wysp Brytyjskich. Ben Howard wyruszył wraz z 6-osobowym zespołem w trasę promującą “Noonday Dream”, w ramach której odwiedził także Polskę. Koncert w warszawskim klubie Stodoła wyprzedał się błyskawicznie!

 

 

źródło: Universal Music

02.Sting_ShaggySting & Shaggy – „44/876” (Universal Music)

Tytuł płyty to nawiązanie do numerów kierunkowych krajów, z których pochodzą artyści – Wielkiej Brytanii i Jamajki. Ojczyzna Shaggy’ego to również miejsce, w którym Sting skomponował swoje największe przeboje, z „Every Breath You Take” The Police na czele. Muzycy spotkali się dzięki Martinowi Kierszenbaumowi, menedżerowi Shaggy’ego. Początkowo miała powstać tylko jedna piosenka. Atmosfera w studiu była jednak tak niezwykła, że artyści postanowili nagrać cały album. W ramach promocji wydawnictwa „44/876”, Sting i Shaggy dwukrotnie odwiedzili Polskę.

 

 

źródło: Universal Music

03.DrakeDrake – „Scorpion” (Universal Music)

Drake powrócił z piątym albumem. Na krążku znalazło się 25 utworów, w tym single „Nice for What”, „I’m Upset” czy „God’s Plan”. Gościnnie na płycie usłyszymy Jaya-Z, Ty Dolla $ign i, pośmiertnie, Static Major oraz Michaela Jacksona. W każdym z kawałków kryje się sporo smaczków, np. w „Emotionless” usłyszymy sample z „Emotions” Mariah Carey. Szczegóły albumu „Scorpion” niemal do samego końca były owiane tajemnicą. W tygodniu premiery raper opublikował zwiastun, w którym widać Drake’a zmierzającego do studia w rytm „The Mark (Interlude)” Moderat. Kilka dni przed premierą w Toronto pojawiły się enigmatyczne billboardy zapowiadające album. Poprzedni pełnowymiarowy album Drake’a, „Views”, ukazał się w kwietniu 2016.

 

 

źródło: Universal Music

04.Tinashe Album ArtworkTinashe – „Joyride” (Sony Music)

„Joyride” to drugi studyjny album Tinashe, który promują single „No Drama” (feat. Offset), „Faded Love” (feat. Future) i „Me So Bad” (feat. Ty Dolla $ign & French Montana). Debiutancki album Tinashe „Aquarius”, łączący uwodzicielskie r&b, stylowy pop i nowoczesne, elektroniczne beaty, został uznany jedną z najlepszych płyt roku przez dziennikarzy Pitchfork, Rolling Stone, Cosmopolitan, Stereogum, The Guardian, Vulture i wielu innych mediów. Pomiędzy koncertowaniem z Katy Perry, Nicki Minaj i Maroon 5, Tinashe wydała również mixtape „Nightride” w 2016 roku. „Joyride” otwiera nowy rozdział w karierze artystki.

 

 

źródło: Sony Music

05.ThirtySecondsTo MarsThirty Seconds To Mars – „America” (Universal Music)

America – piąty studyjny album w karierze Thirty Seconds to Mars dzisiaj trafia do sklepów oraz serwisów cyfrowych! Na płycie gościnnie pojawiają się A$ap Rocky oraz Halsey. Jeden z utworów został wyprodukowany przez Zedda. Premierze płyty towarzyszy kontrowersyjna kampania reklamowa z plakatami zawierającymi zaskakujące hasła. Znaczenie kampanii wyjaśnił lider zespołu, Jared Leto: „Dla mnie te plakaty są jak kapsuły czasu.  Kiedy patrzymy na hasła osobno, bez kontekstu, mogą one prowokować, bawić lub zaskakiwać, ale razem dają one obraz kultury i czasów, w których żyjemy.” Hasła pojawią się na plakatach w największych miastach na całym świecie. Przypominam, że grupa dowodzona przez Jareda Leto w tym roku dwukrotnie wystąpiła w Polsce. Pierwszy koncert odbył się 18 kwietnia w Atlas Arenie w Łodzi. Po raz drugi Jared Leto i spółka zagrali 29 sierpnia w Tauron Arenie w Krakowie.

 

 

źródło: Universal Music

11298_12"GATEFOLD.epsSnail Mail – „Lush” (Matador / Sonic Records)

Ukazał się debiutancki album Snail Mail zatytułowany ‘Lush’. To odświeżający fenomen pisania piosenek i technicznych kompozycji młodej artystki, która pomimo dopiero ukończonego liceum, stoi na progu czegoś wielkiego.

Album zapowiada utwór ‘Pristine’, będący hymnem pokazującym naszą bohaterkę Lindsey Jordan zmagającą się z podmiejską nudą i nieodwzajemnioną miłością.

„Czuję się jakby każdego weekendu była ta sama impreza” – śpiewa swoim silnym i krystalicznym głosem.

Czysty i mocny głos Lindsey Jordan elektryzuje na całym albumie ‘Lush’, wirując z odważną ekstrawagancją i proponując coś nowego przy każdym zwrocie. Poczucie szybkości i ostrych jak brzytwa tekstów przecinają chaos i bałaganiarstwo dorastania, wyrażane w przemijających trendach i niezręcznych imprezach, które miażdżą żołądek i rozdzierają serce. Największa umiejętność Jordan polega na tworzeniu napięcia dzięki wyciszonym melodramatom, rozciągającym się w nastrojowe rockowe utwory o dużym potencjale przebojowości.

‘Lush’ chwilami jest niczym emocjonalny rollercoaster, pasujący do wybuchowej osobowości Jordan. Dorastająca na przedmieściach Baltimore w Ellicot City, w wieku pięciu lat rozpoczęła naukę gry na gitarze klasycznej, a dziesięć lat później napisała swoje pierwsze odważne piosenki jako Snail Mail. Mniej więcej w tym czasie Jordan zaczęła uczęszczać na koncerty w Baltimore, gdzie nawiązała bliskie przyjaźnie z lokalną sceną, dające jej impuls do stworzenia zespołu. W wieku szesnastu lat wydała swoją debiutancką EP-kę ‘Habit’, która ukazała się nakładem lokalnej punkowej wytwórni Sister Polygon Records.

Od czasu ukazania się ‘Habit’, Jordan ukończyła szkołę średnią, odbyła tournee po kraju, występowała przed Girlpool i Waxahatchee, a także wyprzedała swoje własne koncerty oraz wzięła udział w dyskusji przy okrągłym stole dla New York Timesa na temat kobiet w muzyce punk. To wszystko dało jej czas na refleksję i udoskonalenie procesu pisania piosenek, by stworzyć zaskakujący debiut, który jest zarówno rozważny, jak i oczyszczający.

Nagrany z producentem Jake’m Aronem i realizatorem dźwięku Johnny’m Schenke’m, z udziałem koncertowych muzyków: perkusisty Raya Browna i basisty Alexa Bassa, ‘Lush’ brzmi filmowo, ale przy tym wciąż bardzo prosto.

Kolejną zapowiedzią jest piosneka ‘Heat Wave’.

„Czasami nie jestem zainteresowana” – śpiewa osiemnastoletnia kompozytorka i gitarowa wirtuozka – Lindsey Jordan – w tej będącej pokazem umiejętności, zaraźliwej, gitarowej popowej piosence.

Wyreżyserowany przez Brandona Hermana teledysk pokazuje niesamowite uderzenie na hokejowym lodowisku, którego nauczyła się podczas lat spędzonych w licealnej drużynie, zagłębiając się w psychice dorastania z paraliżującą niepewnością, druzgocącymi upadkami i wyzywającymi wzlotami. „Nie jeździłam na łyżwach od czasów szkolnej drużyny, więc nakręcenie tego było zarówno trudne, jak i zabawne.”.

‘Heat Wave’ pojawia się po ciągle gorącym ‘Pristine’, który wielokrotnie gościł na antenach BBC Radio 1, 6 Music, Radio 2 czy Beats 1, a Pitchfork umieścił go na piątej pozycji najciekawszych utworów tego roku. Na Snail Mail zwrócił także uwagę The Sunday Times i The Observer, uznając projekt za jeden z najbardziej wartych zobaczenia. W podobnym tonie o Snail Mail pisał Washington Post, Billboard czy Stereogum, a utwór znalazł się w podsumowaniach The Guardian, New York Times, Esquire, Dazed, i-D, Teen Vogue, Refinery29, Wonderland i wielu innych. To wszystko tylko utrwaliło pozycję Snail Mail jako jednego z najmodniejszych artystów 2018 roku po obu stronach Atlantyku.

Kolejny utwór ‚Let’s Find An Out’ prezentuje bardziej miękki, powściągliwy aspekt piosenek Lindsey Jordan. To osobisty klejnot koronny albumu, stworzony przez osiemnastoletnią autorkę piosenek, mającą za sobą naukę gry na gitarze klasycznej. Idealnie łączy folkową melodię i szybkie arpeggia, z melancholią kryjącą się w słowach Lindsey.

Pełna odświeżających, wspaniałych piosenek i technicznych kompozycji płyta ‘Lush’, jest debiutem młodej artystki, będącej na progu czegoś wielkiego (chociaż dopiero co skończyła szkołę średnią).

Nagrany z producentem Jake’iem Aronem i z Johnnym Schenke’iem przy konsolecie i przy udziale koncertowych muzyków: perkusisty Raya Browna i basisty Alexa Bassa, ‘Lush’ brzmi filmowo, ale nie traci przy tym charakteru domowej produkcji.

 

 

źródło: Matador / Sonic Records

07.RevampReVamp(Reimagining The Songs Of Elton John And Bernie Taupin) (Universal Music)

Elton John co prawda powoli żegna się ze sceną, ale zanim nastąpi ten smutny moment, fani gwiazdora mogą liczyć na wiele niespodzianek. Jedną z nich jest wyjątkowe wydawnictwo „Revamp”, na którym znalazły się najsłynniejsze utwory artysty w interpretacjach największych gwiazd współczesnej muzyki. Do inspiracji twórczością Eltona Johna przyznają się przedstawiciele wielu pokoleń, a wśród nich znajdują się nie tylko gwiazdy pop, ale też rocka, hip-hopu i soulu. Dlatego na „Revamp” covery zaprezentował tak zróżnicowany i wspaniały zestaw artystów: Florence + The Machine, Lady Gaga, Sam Smith, The Killers, Demi Lovato, Logic, Queens of the Stone Age, Mary J Blige, Ed Sheeran, Coldplay, P!nk, Miley Cyrus, Alessia Cara, Mumford & Sons i Q-Tip.

 

 

źródło: Universal Music

08.Ray LaMontagne Album ArtworkRay LaMontagne – „Part Of The Light” (Sony Music)

Ray LaMontagne to amerykański artysta, który ma na koncie sześć studyjnych albumów, spośród których aż pięć trafiło do pierwszej dziesiątki listy Billboard’s Top Rock Album chart. Wydana w 2010 roku płyta „God Willin’ & the Creek Don’t Rise” zdobyła nagrodę Grammy w kategorii Najlepszy Album Folk. W ciągu ostatnich 13 lat artysta pracował z takimi producentami jak Ethan Johns, Dan Auerbach z The Black Keys i Jim James z My Morning Jacket, a jego albumy określane są przez dziennikarzy „pięknym powrotem do zapomnianej sztuki nagrywania pełnych płyt, doskonałych od początku do końca”. Nowy album promuje singiel „Such A Simple Thing”.

 

 

źródło: Sony Music

09.Ryley WalkerRyley Walker – „Deafman Glance” (Pias)

Amerykański gitarzysta z Illinois 18 maja, nakładem wytwórni Dead Oceans, wydał swój najnowszy album „Deafman Glance”. Za produkcję krążka odpowiedzialny jest sam artysta oraz LeRoy Bach. Materiał na płytę w dużej mierze został zarejestrowany w Minbal Studios (obecnie JAMDEK Studios). Późniejsze sesje były dogrywane w USA Studios oraz kuchni LeRoya. Za miks utworów odpowiedzialny jest Cooper Crain (Bitchin’ Bajas, Cave). Walker do współpracy nad albumem zaprosił takich muzyków jak: Brian J Sulpizio, Bill Mackay, Andrew Scott Young, Matt Lux, Mikel Avery, Quin Kirchner oraz Nate Lepine. „Opposite Middle” był pierwszym zwiastunem najnowszego wydawnictwa artysty. Przypomnę tylko, że artysta w swoich kompozycjach czerpie z dorobku brzmień indie folk, blues-rock czy rocka psychodelicznego.

 

 

źródło: Pias

10.King TuffKing Tuff – „The Other” (Pias)

Ukazał się czwarty w dyskografii krążek gitarzysty i wokalisty z Vermont(USA). Działający na scenie muzycznej King Tuff od 2006 dostarczył nam płytę z dziesięcioma kompozycjami opartymi na brzmieniach rockowych. Materiał został wyprodukowany przez samego Kyle’a Thomasa. Za miks odpowiedzialny jest Shawn Everett (War On Drugs, Alabama Shakes). Do współpracy Thomas zaprosił takich artystów jak Ty Segall (perkusja), Jenny Lewis (wokal), Greta Morgan (wokal) oraz Mikal Kronin (saksofon). „Neverending Sunshine” to kolejny zwiastun najnowszego wydawnictwa muzyka.

 

 

źródło: Pias

11.Parquet_Courts_Wide_AwakeParquet Courts – „Wide Awake!” (Rough Trade / Sonic Records)

Wide Awake!’ to przełomowe dzieło. Album o niezależności i indywidualności, ale także o zbiorowości i komunitaryzmie. Jego punktem centralnym jest miłość. Album charakteryzuje także świeżość i penetrowanie nowych terytoriów, co jest świadectwem niespokojnego ducha zespołu.

Część tego można przypisać faktowi, że ‘Wide Awake!’ został wyprodukowany przez Briana Burtona, lepiej znanego jako Danger Mouse, ale także triumfowi pisania piosenek.

„Etos skrywający się za każdą płytą Parquet Courts polega na tym, że zawsze musi nastąpić zmiana na lepsze, a najlepszym sposobem by to osiągnąć, jest wyjście poza swoją strefę komfortu” – mówi gitarzysta i wokalista A Savage. „Osobiście podobał mi się fakt, że stworzyłem płytę, która łączy punk i funk. Do tego Brian jest producentem popowym, który zrobił kilka bardzo dopracowanych płyt. Podobało mi się to, że to nie ma sensu.”.

To Danger Mouse, wielbiciel Parquet Courts, który sam wyciągnął do nich rękę, stworzył im możliwość rozszerzenia swojego spektrum, na co z resztą liczyli. Piosenki stworzyli Savage i Austin Brown, ale ich dynamikę zapewnił rytmiczny puls perkusisty Maxa Savage’a i basisty Seana Yeatona, którzy włożyli swoją tradycyjnie punk rockową pasję, zaś całość dopełniła tekstowa delikatność. Płyta odzwierciedla rosnącą wiarę w siebie zespołu, zgłębiającego nowe pomysły w kontekście hi-fi.

Ze swojej strony, Savage był zdeterminowany by nie nagrywać mocnej, balladowej płyty, jak było to w przypadku ‘Human Performance’ z 2016 roku. „Potrzebowałem ujścia takich emocji jak radość, wściekłość, bezmyślność i gniew.”. Wyglądało na to, że grają na dualności między wściekłością a radością, podobnie do zespołów w rodzaju Youth of Today, Gorilla Biscuits i Black Flag. „Wszystkie te zespoły sprawiają, że chcę tańczyć i dokładnie tego chciałem dla ludzi, gdy będą słuchali naszej płyty” – dodaje Savage.

Dla Browna z kolei głównym źródłem inspiracji była śmierć i miłość. Nigdy do tej pory tak się nie odsłaniał na płycie Parquet Courts. A zespół, pomimo całej swojej brutalności, jeszcze nigdy nie grał w tak poruszający sposób. „To są piosenki, które chciałem napisać, ale nigdy nie miałem odwagi” – podsumowuje Brown.

Dla dwóch głównych autorów, ‘Wide Awake!’ reprezentuje dwoistość radzenia sobie i konfrontacji. „W tak nienawistnej erze kultury, stoimy w opozycji do tego – do nihilizmu używanego by sobie z tym radzić – sięgając po pasję i miłość” – mówi Brown. Dla Savage’a jest to powrót do pozornie założonego celu, jakim jest skłonienie ludzi do tańca, za sprawą mieszanki rytmu, radości i oburzenia, „konstruktywnie wyrażając złość, ale nie próbując nikomu dogodzić.”.

Kolejną zapowiedzią albumu jest ‚Wide Awake’ to utwór, który być może najbardziej kontrastuje z poprzednimi piosenkami zespołu. Ma na celu sprawienie, by ludzie chcieli tańczyć, jednocześnie dostarczając energii oporowej dla ciała przez połączenie groove, radości i oburzenia.

Wideo, wyreżyserowane przez Brothera Willisa w Nowym Orleanie podczas Mardi Gras (ostatniego dnia karnawału), przedstawia zespół ubrany w fioletowe smokingi, grający, no coż, całkowicie przytomnie (Wide Awake!).

„Byłem bardzo zaintrygowany pomysłem zespołu, aby spędzić kilka dni na filmowaniu w całym Nowym Orleanie podczas Mardi Gras” – mówi Willis. „Prawdopodobnie powinienem o tym pomyśleć dwa razy, ale z drugiej strony wszyscy wyszliśmy z tego jako zmienieni ludzie i w dodatku z wideo (i czymś więcej?) w naszej zbiorowej kieszeni.”.

„Nigdy nie zgadniesz, co będzie dalej…” – dodaje Austin Brown z Parquet Courts.

Ostatnio trąba powietrzna zakręciłą się wokół Parquet Courts. Najpierw polecieli do Los Angeles na krótką wizytę u Ellen i jej telewizyjnej widowni w studio z radosnym występem i tytułowym utworem ‘Wide Awake’. Następnie ruszyli prosto do Houston, by szybko polecieć przez Teksas do Levitation Fest w Austin.

Parquet Courts podzielili się swoim nowym singlem ‘Mardi Gras Beads’ i towarzyszącym mu teledyskiem. Ta piosenka jest pierwszą do tej pory ujawnioną z albumu ‘Wide Awake!’, napisaną przez Austina Browna, a różnica dźwiękowa nie może być niezauważona. Podczas gdy utwory A. Savage zaprezentowały klimat ‘D. Boon-meets-Dee-lite’, utwory Browna reprezentują delikatniejszą i bardziej emocjonalnie odsłoniętą stronę albumu.

 

 

źródło: Rough Trade / Sonic Records

12.Bettye LaVetteBettye LaVette – „“Things Have Changed” (Universal Music)

Legendarna wokalistka, Bettye LaVette śpiewa utwory Boba Dylana, raz jeszcze udowadniając, że jest jedną z najwybitniejszych żyjących artystek świata soulu. „Things have changed” to jej pierwszy od 30 lat album wydany przez duża wytwórnię płytową.
Krążek ten jest arcydziełem interpretacji utworów jednego z największych żyjących kompozytorów i autorów piosenek. Producentem płyty jest Steve Jordan, a gościnnie pojawiają się na niej Keith Richards i Trombone Shorty. Repertuar na Things Have Changed obejmuje ponad pięć dekad twórczości Boba Dylana, od nieśmiertelnego “The Times They Are A-Changin’” z 1964 roku, po “Ain’t Talkin’,” – epickie zwieńczenie albumu Modern Times z 2006 roku. Nominowana do nagrody Grammy artystka funkcjonuje w show businessie od niemal sześciu dekad. Jej pierwszy singiel “My Man – He’s A Lovin’ Man” ukazał się, nakładem Atlantic Records, w 1962 roku, kiedy Bettye miała zaledwie 16 lat. Artystka przeżywa drugą młodość od czasu, gdy zdecydowała się na nagrywanie albumów zawierających interpretacje twórczości innych muzyków. W 2008 roku, swoim rozdzierającym serce wykonaniem przeboju Love Reign O’er Me” z repertuaru The Who, LaVette zachwyciła publiczność zgromadzoną w Kennedy Center. Singlem promującym wydawnictwo jest utwór “Things Have Changed”.

 

 

źródło: Universal Music

 

 

całość przygotował  i opracował: Arkadiusz Kałucki

Reklamy
Następny wpis
Dodaj komentarz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: