To było pierwsze tej jesieni spotkanie branży muzycznej. W dniach 5-6.10.2017 r. w Warszawie odbyła się konferencja – Music Export Conference 2017. Organizatorem tego przedsięwzięcia było Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowe Centrum Kultury oraz Miasto Stołeczne Warszawa. Wszystko w Centrum Kreatywności, przy ul. Targowej 56 w Warszawie.
Music Export Conference ma charakter międzynarodowy i jest poświęcona problemom oraz wzywaniom polskiego sektora muzycznego w kontekście eksportu muzyki. Co istotne, była to druga edycja tej konferencji, która cieszyła się wg. mnie jeszcze większym zainteresowaniem uczestników niż w roku inaugurującym.
Music Export Conference 2017 właśnie otworzył Paweł Lewandowski – Wiceminister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. A następnie szaleństwo spotkań, dyskusji, panelów, wymiany poglądów nie było końca. Ważne, że nawet po zakończonym danym panelu tematycznym uczestnicy w tzw. kuluarach dalej wymieniali między sobą poglądy, myśli. Część nawiązywała nowe znajomości, bo w końcu spotkała się branża muzyczna z różnych jej obszarów. Bardzo mi zaimponowało, że z dużą chęcią i zainteresowaniem udział wzięło sporo artystów, co wcale nie jest taką rzeczą oczywistą 🙂 Brawo WY! 🙂 Ich spostrzeżenia, uwagi na to jak działa i jak oni sami funkcjonują w branży muzycznej jednoznacznie mówiły, że łatwo nie jest. Bez pomysłu na siebie i swoją działalność, bez wyznaczeniu konkretnych celów i realizowaniu punkt po punkcie tej trudnej drogi na przysłowiowy Top, nie ma najmniejszych szans na zaistnienie w świadomości odbiorcy.
Jak miło było spotkać naszych polskich DJ’ów: Matush, Mafia Mike czy Matt Kowalsky, którzy mocno zaangażowani są w produkcje, remixy i rozwój swoich labeli z nastawieniem na Zachód. A Ci, którzy choć trochę się znają na muzyce klubowej wiedzą, że to są właściwi ludzie na właściwych miejscach. Że ich potencjał biznesowy jest twórczy i chociaż małymi krokami, ale idą do przodu z coraz to większymi sukcesami. Trzymam za nich kciuki!
W pierwszym dniu na pierwszy ogień przygotowano panel:
„Wprowadzenie: Polski rynek muzyczny a eksport muzyki na świecie”, gdzie swoje spostrzeżenia i raporty przedstawili: Dyrektor Komunikacji IFPI – John Blewett, który omówił – Rynek muzyczny na świecie. Natomiast – Polski rynek muzyczny a wartość eksportu – zaprezentowali Marek Hojda, Wiceprezes ZAIKS oraz Bogusław Pluta Dyrektor ZPAV. Ciekawostką był fakt, że kompletnie ten raport przedstawiony przez Johna Blewetta nie odnosił się w ogóle do…Afryki…ciekawe dlaczego prawda? Mam czasami nieodparte wrażenie, że możnym tego świata w ogóle nie obchodzi Czarny Kontynent. Na pewno patrząc w przyszłość, to Afryka będzie łakomym kąskiem dla sprzedających muzykę. Pytanie tylko, kiedy to nastąpi? Bo potencjał jest ogromny.
Kolejna dyskusja toczyła się pt. „Eksport muzyki. Rola wytwórni” a moderowała całość Anna Ceynowa z MKiDN. Innym ważnym aspektem konferencji była dyskusja na panelu „Targi muzyczne i festiwale showcaseowe. Gdzie i dlaczego warto się pokazać?” – Moderacja: Monika Klonowska(Warsaw Music Week). Ponadto, z roku na rok nabierają znaczenia zwłaszcza dla polskich młodych artystów międzynarodowe campy songwriterskie. I organizatorzy dostrzegli ten nazwijmy to trend w muzyce wśród młodego pokolenia i zorganizowali taką dyskusję pt. „Songwriting i międzynarodowe kolaboracje”.
W drugim dniu Music Export główna uwaga skupiona była na rynkach azjatyckich, które są świetnym kierunkiem eksportu muzyki. Przede wszystkim zaprezentowano rynki w szczególności Chin i Japonii jako kluczowych krajów w kontekście eksportu.
Mnie natomiast bardzo zainteresował pierwszy panel piątkowej konferencji czyli:
„Radio song. Rola rozgłośni radiowych w promocji lokalnych talentów”. Był to panel dyskusyjny z przedstawicielami największych stacji radiowych i twórcami. Moderacji podjęła się Anna Ceynowa(MKiDN) i w bardzo zgrabny sposób, z ogromnym wyczuciem narzucała kolejne wątki do dyskusji. A była ona gorąca oj była 🙂 Do śmiechu też było, ale to tak poza tym 🙂 Zresztą sami zobaczcie kto wziął udział w tym panelu: Piotr Metz (Szef Muzyczny Program III Polskiego Radia) , Adam Czerwiński (Dyrektor Muzyczny RMF FM), Joanna Sołtysiak (była Dyrektor Muzyczna Radia Zet) oraz Robert Amirian (label NextPop).
Na Music Export Conference 2017 przygotowano również dla uczestników, udział w indywidualnych konsultacjach z ekspertami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, warsztatach z efektywnego wykorzystania obecności na targach muzycznych jak i seminariach translatorskich.
To tak w bardzo telegraficznym skrócie przebiegało Music Export Conference 2017. Bo działo się tam dużo. Mam nadzieję, że w 2018 roku odbędzie się kolejna edycja tej konferencji, bo zapotrzebowanie jest ogromne 🙂
Dziękuję organizatorom za zaproszenie i akredytację 🙂
Źródło: Narodowe Centrum Kultury: http://audycjekulturalne.pl/jak-eksportowac-muzyke/ (12.10.2017r.)
Autor: Arkadiusz Kałucki